Vi underlättar företagande genom att leverera affärssystem som förenklar det dagliga arbetet.

Med hjälp av vår specialkunskap och Internetteknologi gör vi Ditt arbete förenklat, strukturerat och mobilt. Det enda du behöver är en dator uppkopplad mot internet.
Specter personal

Vi bygger en säker grund att stå på

Vår affärsidé är att ge företag verktyg för att fokusera på sin verksamhet och renodla sina administrativa processer. Härigenom frigörs tid för utveckling och expansion av företagens verksamheter, vilket leder till starkare och effektivare företag med nöjdare kunder och medarbetare. Vi använder ny teknik för att skapa unika, effektiva och lönsamma lösningar i framkant av utvecklingen, lösningar som förenklar livet för dig och ditt företag.

Skapa frihet för kunden

Första versionen av vårt webbaserade affärssystem Specter Business Management och Specter Work Shift Manager släpptes redan våren 2004. Strax därefter anslöt sig vår VD Lennart Samsson, med lång erfarenhet av affärsutveckling på ledande positioner, främst inom IT-branschen. Han har bland annat som dess första VD dragit igång verksamheten på Hogia Small Office, med inriktning på mindre företags behov av affärssystemslösningar.

Vi var en av de första leverantörerna på marknaden för webbaserade system, långt innan det blivit allmänt accepterat. Vi har missionerat för webbaserade system och användarvänlighet i flera år och har en gedigen kunskap i hur webbaserade system görs så effektiva och användarvänliga som möjligt.

Hur allt började

Specter grundades år 2000 av Jonas Fälth och Johan Pettersson, strax efter att de slutat gymnasiet. De hade redan då arbetat med IT och webb på hobbybasis i flera år. Första kundmötet hade de som 18-åringar, kunden fick sitta på sängen i Johans pojkrum. Efter att Jonas och Johan utbildat sig till IT-ingenjörer startade verksamheten på heltid 2003.

2004 lanserades den första versionen av vårt webbaserade affärssystem. Strax därefter anslöt sig vår VD Lennart Samsson, med lång erfarenhet av affärsutveckling på ledande positioner, främst inom IT-branschen. Våra tre delägares kompetens inom teknik och ekonomi, tillsammans med deras stora entusiasm inför internets möjligheter, visade sig snabbt vara en kraftfull kombination.

Till en början kombinerades utvecklingen av vårt affärssystem med utveckling av andra webbaserade tjänster och IT-konsultuppdrag. Vi märkte dock snart att det fanns stor potential i vårt affärssystem i kombination med den starkt växande marknaden för e-handel.

Vi märkte att våra kunder ofta tvingades arbeta med krångliga arbetsflöden, med omfattande dubbelarbete och stor frustration som följd. I tät dialog med våra kunder kring vilka behov de hade och vilka funktioner de efterfrågade, formulerade vi vårt mål: vi skulle, tillsammans med våra partners, kunna erbjuda en helhetslösning för multikanalförsäljning (som numera även kallas för omnikanal). Vi har sedan dess arbetat hårt med att koppla oss till webshopsleverantörer och andra tjänsteleverantörer, som kan komplettera vårt system och hjälpa våra kunder.

2007 tog vi ett viktigt steg vidare mot vår vision om att leverera en helhetslösning för multikanalförsäljning, när vi lanserade vår butikskassa-funktion.

2011 lanserades vår mobil-app Specter Mobile, vilket gav våra kunder ytterligare frihet att arbeta mobilt och sänkte tröskeln för var och hur du kan göra affärer.

2013, 2014, 2015 och 2016 har vi tagit emot utmärkelsen DI Gasell, som delas ut av Dagens Industri till snabbväxande företag för att visa på inspirerande förebilder för Sveriges företagare. Vi har hela tiden haft sunda finanser och växt organiskt.

 

Facebook

Gilla vår sida på Facebook för
att ta del av fler nyheter.

Twitter

Få reda på det senaste när vi är ute på fältet genom Twitter.

LinkedIn

Knyt kontakter och utöka ditt
nätverk med oss på LinkedIn.

MyNewsDesk

Läs våra pressmeddelanden
MyNewsDesk.

Människorna bakom Specter

Idag har vi ett tjugotal anställda, med gedigen erfarenhet inom affärssystem, handel, ekonomi, logistik och företagsadministration. Vi är Sveriges ledande leverantör av affärssystem för flera marknadssegment inom e-handel och multikanalförsäljning. Runt 1500 e-handlare, butiker och grossister har valt vårt webbaserade affärsystem som navet i sin verksamhet.

Andreas Mohlin Teammedlem Utv. 0304 - 64 94 00  
Björn Lindegren Produktägare 0304 - 64 94 25 Kontakta
Camilla Ivarsson Kundtjänst 0304 - 64 94 05 Kontakta
Dag Gårdheim Affärsutvecklare 0701 - 90 18 61 Kontakta
Elinor Fredriksson Eftermarknad 0304 - 64 94 35 Kontakta
Emma Karlson Teammedlem Utv. 0304 - 64 94 00  
Fredrik Dahlqvist Affärsutvecklare 0304 - 64 94 30 Kontakta
Fredrik Luvö Teammedlem Utv. 0304 - 64 94 00  
Janina Olausson Teammedlem Utv. 0304 - 64 94 00  
Jennifer Fahler Kundtjänst 0304 - 64 94 05 Kontakta
Jerry Andersson Kundtjänst 0304 - 64 94 05 Kontakta
Johan Pettersson Teammedlem Utv. 0304 - 64 94 00  
Jonas Fälth Teammedlem Utv. 0304 - 64 94 00  
Kjell Björnemyr Projektledare Kund 0304 - 64 94 21 Kontakta
Laban Eliasson Marknad / Event 0304 - 64 94 07  
Lars Rosenhoff Teammedlem Utv. 0304 - 64 94 00  
Lena Gustafsson Ekonomi 0304 - 64 94 18 Kontakta
Lennart Samsson VD 0304 - 64 94 01 Kontakta
Linda Hansson Kundchef 0304 - 64 94 00 Kontakta
Mark Samuel Projektledare Kund 0304 - 64 94 11 Kontakta
Martin Karlsson Teammedlem Utv. 0304 - 64 94 00  
Mattias Bratt Försäljningschef 0304 - 64 94 22 Kontakta
Michaela Kartler Kundtjänst 0304 - 64 94 05 Kontakta
Michal Sörum Teammedlem Utv. 0304 - 64 94 00  
Mikael Rickmark Utvecklingschef 0304 - 64 94 27 Kontakta
Patrik Johansson Marknad & Partners 0304 - 64 94 08 Kontakta
Peter Bergenson Produktägare 0304 - 64 94 32 Kontakta
Rickard Johansson Affärsutvecklare 0304 - 64 94 33 Kontakta
Simon Andersson Kundtjänst 0304 - 64 94 05 Kontakta
Stefan Vennström Affärsutvecklare 0304 - 64 94 20 Kontakta
Tobias Hålldén IT-ansvarig 0304 - 64 94 00